….åt helvete för kort ! !

Ja inte händer de nått i garaget under sommaren så det blir ett ganska kort inlägg denna gång…

Krock v70 & lastbil

Hade tänkt börja på att vara i garaget direkt efter semestern i Augusti men litet oväntat stopp i trafiken bromsade mig och brist på egen bil i en månad och omkostnader där omkring har gjort att allt fick ligga på is ett tag till.

Men, nu har man en egen bil igen, om än litet stor kliv bakåt komfortmässigt men jag kan leva med det. Vidare så har man mest gått och stampat, i väntan på att få ihop pengar igen så man kan investera men under tiden har man sysselsatt sig med annat:
Vänster reservhjulsbaljaHöger reservhjulsbalja

Reservhjulsbaljorna fick åka, vinkelslipen fick jobba lite och vi får se vad framtiden har att erbjuda men nog ska man kunna hitta en lämpligare lösning på dess utformning är hur de är original dels för att komma ifrån problemet med att de rostar men även att få bygga in lite funktion i dem, du kommer att förstå när du ser hur insidan ser ut sen när den skall byggas.

Skrapning underedsmassa
asfaltsmattorna fick ryka, lika bra att ta itu med allt småpyssel som finns så det är gjort, de gråa fälten i bilden visar på var några av den suttit och nog satt dom alltid. Haft några år på sig att torka fast och svettigt vart det…

Skrapning underredsmassaSkrapning underredsmassa
Tålamodet över att inte få något gjort på undersidan fick en till att klättra på väggarna, började försöka skrapa massan under men att ligga i nån mongoställning gick inte vidare och irriterade mig mest så man får snällt avvakta tills vaggan är byggd.

Bilvagga
Och när man talar om vaggan, så är det väl lika bra att man börjar göra någon nytta på den. Fixade och trixade med MIG-svetsen då likriktaren helt gett upp, iaf pinnarna som troligen blivit fuktiga. Har en så vänlig garagegranne som använt denna på sin Audi 80 Quattro, nu har jag fått ärva den men med handen på hjärtat… svetsfogarna var inte till min “belåtenhet”. Fullt med porer och bristande fogar så fram med vinkelslipen och börja gnugga.

Komiska i det hela var bara att jag ställde svetsen på sitt fulla fräs, började köra på sen dog den efter 5-10 sekunder. Efter lite slutledning så konstaterade jag att säkringen gått, jag tänkte i mitt stilla sinne “aahh…överbelastning” för en massa annat dog oxå.
Tacka gudarna för automatsäkring, damma igång den och så byter vi uttag.
*BOOM* 5-10 sek senare så dog den med, “va faaan nuråå” tänkte man.

Detta händer några gånger men snälla, idiotförklara mig inte.. jag var trött okay?
Till slut…går ljuset upp: “vänta nu, full vart på svetsen, va fan matar ja för amp?”
Just de ja… kötta fullt blås på 16amp svets och det är säkrat på 10amp, klart som fan att ja poppar säkringar som om de vore en popcornmaskin.

Lite lätt frustrerad på mig själv över att ja inte tänkt på de uppenbara så kopplar jag om lite friskt så svetsen liger på en 16amp och börja bränna de sista fogarna, matar på med sista och 5mm innan korsfogen är klar så…dör svetsen. Tänker givetvis att det är säkringen men, nä… men förbannat nog är den stendöd, mataren alltså för fläkten går.

Här tar mitt tålamod slut, klockan är 00.26 och jag har en arbetsdag som börjar kl 08.00 så jag packar ihop skrotet och åker hem.

Nu är det beställt nytt slangpaket för det som sitter på svetsen är trött, ny matare samt lite annat. kan lik väl vara en säkring men grejerna är trötta så lika bra att byta i vart fall… tänker lite som reklamen: “Finns ingenting dyrare än billigt underhåll”.

Nu ser vi fram emot helgen, då kommer bilmotorn…upp med den i motorstativet så kan man börja spekulera i hur man ska bygga grenrör och kollektor 1 & 2 samt bygga motorfäste 🙂

Lämna ett svar