…diesel. Eller kör vi på “Fuck you i drive a volvo”?
Ah jag kommer att ha problem till sommaren när man är på mässa/träff eller marknad och alla dessa försäljare av t-shirts erbjuder dessa fantastiskt genomtänkta och slagkraftiga tröjor, kommer att lida av sån fruktansvärd beslutsångest att jag kanske ber dem göra en just bara för lilla skäggiga mig?
“Fuck you i drive a dieselvolvo and smell like it” Bra eller anus?

Varför detta ämne?
Hämtning av motor
Söndagen bjöd på en liten roadtrip till en nyvunnen kontakt som köper och slaktar en specifik typ av tillverkares bilar, allt efter tillgång och efterfrågan.
Just denna specifika bilslaktare har till min belåtenhet riktat in sig på Mercedes, mer specifikt årsmodell 93-00 där man hittar…
om605 15
….oh yes, OM605. Just denna är en vanlig hederlig utan stressfläkt men den fyller ett syfte. Väntar på nästa motor till slutet av September, om605 från en TDT komplett.
Men tillbaka till denna helg så..
Komplett motor
…skiten kom ju komplett, inget illa menat med det men det var ju automat så vad ska ja med denna låda till egentligen? Kommer bara att ta plats, får se om någon vill köpa den för en billig peng men det är ett annat bekymmer.
Dyngig och jävlig
Efter växellåda och turbin var borttagen så var det “bara att” lasta upp den i motorstativet men den var ju skitigare och mörkare än natten själv så en burk motortvätt från vår kära hobbygrossist Biltema och sen gå bananas med högtryckstvätten och varmvatten 20 min senare så var den så ren och fin så.
Ren och fin

Vad är planen då? 2 motorer? Varför?
Jo för att förklara det så som jag förstått det så för att få regga om bilen med annan motor utan att behöva regga det som ombyggt fordon så måste allt vara original, det gäller även att motorn kommer från fabrik i sin donatorbil som turboladdad.
Det fina med detta är att volvo 200-serie är godkänd för upp till 220 hk 275 NM med 1031 bakaxel och ventilerade bromsskivor fram samt att motorn från inte ha en vikt på över 300kg om jag inte missminner mig.

Fina i kråksången är ju att om605T faller inom ramen för alla dessa attribut så rent tekniskt att få hinka ner denna motor skall inte vara några problem, så länge man kan visa på ursprunget med motornummer och så vidare.

Åter igen tänker du, varför 2 motorer?
Jo, denna motor kommer jag att använda för att bygga motorfäste, passa växellådan mot, bygga insug, nytt grenrör och bla bla mm mm osv osv dvs allt det roliga som gör att det händer nått när man sen trycker på gasen.

Just då den nästkommande Om605 med ladd från original, ja den ska bara få sig en motortvätt sen smyga ner i bilen och få sitta där (så fort motorutrymmet är anpassat klart med jiggmotorn dvs den som införskaffades i helgen)  medans resten av bilbygget fortgår, regbesikta bilen med denna som original sen när det är klart så flyttas allt från  jiggbygget och som gjorts på denna över till “riktiga” motorn.

För mig frigör detta att kunna vara dynamisk och kunna arbeta på flera fronter samtidigt och inte behöva bli låst i ett eller flera moment utan kan ex under tiden jag väntar på delar till motorbygget arbeta med bilen och om jag har väntetid på bilen av något skäl så kan jag arbeta med motorn. Låter det korkat? För mig passar det ganska bra för jag vet hur vanligt det är med kommentaren i stil med:
“ah nä jag kan inte för jag väntar på”
“Står stilla nu pga jag väntar på delar”
“Måste bygga XX till motorn innan jag kan”
“Bla bla är ivägen och jag kan inte göra nått först….”
“Skulle behövt prova in motorn med XX monterat men det går inte för att…”

Vi kapar bort allt de, nu har ja massor med saker jag kan göra och är det stopp på en front så kan jag arbeta på en annan. Har både travers, motorlyft, motorstativ och hyffsat stort garage… så det finns inga ursäkter nu… förutom en…

….att de finansiella inte hänger med utgifterna så det är där flaskhalsen blir.
Nåja, gäller att skapa förutsättningarna så det e bara att jobba mer så man har råd med mer 🙂

Lämna ett svar