…to da fjorden.

Det är löningshelg, börjar vara dags att göra ett ryck.
Planen är ju att snart trycka upp bilen i en jigg, det är ju ett långsiktigt projekt men allt måste tas stegvis och tanken inför att påbörja inpassning och montering av drivlina har varit enligt följande ordning:

– Rensa bilen in/utvändigt
– Få upp karossen i en jigg
– Förstärka taket på innersidan
– Kapa bort skadad plåt
– Rensa undersidan från underredsmassa
– Blästra underredet
– Blästra trösklar samt insida & motorutrymme

Men först, måste karossen rensas så det var väl bara att börja med det…

8
Eftersom att det var närmare 40L i tanken i så måste detta ut och inte bara det, man måste he det nånstans oxå så…ah då kom ju fjorden väl till pass. Garagegrannen hadde en soppapump liggande så en trädgårdsslang, kylangslang från 245an, batteriladdare, kniv och nån slangklämma så hade man byggt en liten provisorisk pumpstation för direktslangande till fjordens tank.

Till slut var tanken i stort tom och man kunde fortsätta demonteringen.
6
Booom… tryckluftdriven mutterpuffra och domkraft så var framvagnen lös efter en liten stund och kunde försiktigt sänkas ned med domkraften och dras fram. Enda jag glömde var ju vikten som var överhängande i bakkant och stöttorna bak stod framför hjulhusen bak så…ah.. de t vart lite cliffhanger-scenario av de hela… viktade ner bilen med garagegrannen tills ja slängt in en till stötta under draget bak 🙂 Man kan inte tänka på allt jämt 😛

7
Vrom Vrom så var bakvagnen lös, tog inte direkt någon tid att tala om. Vi höjde upp bakändan så var det enkelt sen att bara släpa ut den genom hjulhuset på sidan med fjädrar och allt. Bara tanken kvar nu och stötfångaren bak så var man klar.

3
Tomt och fint här under, och är faktiskt ganska lättad över att det är varken mycke rost under eller saker som kan räknas som “operationskrävande” utan det mesta går att blästra bort. Låg svetstid för att laga underredet vilket glädjer mig. Nu är det “bara” resten kvar.

4 5
Tar mig själv lite tid och börjar titta igenom bilen, var den värsta rosten är och konstaterade snabbt att baljorna bak är värst ute. Inget ovanligt fel på dessa bilar och man ser ju tydligt att dessa är redan hanterade en gång. Jag vet inte hur noga de var med rostskydd och den biten men till saken hör ju att jag plockade bort ett lager på 3-5cm i respektive balja med jord och skit så det är ganska förståeligt att dom ser ut som de gör.

Visst, sparklådorna är inte vackra heller, “bara” ett rosthål men sen måste dom bort ändå för det är ytrost inne i sparklådorna och de måste blästras. Men det är inte värre än någon annan ytrost på bilen. Lossade även innertaket i veckan och såg då att de bärande balkarna hade under årens lopp skadat innersidan av taket så det har börjat bli ytrost även där.

Blir att bygga tillfälliga förstärkningar för taket, kapa bort de förstärkningar som sitter original för att behandla rosten för att sedan montera tillbaka dessa. Utöver detta så när de byggde takluckan så tog de bort den främre takförstärkningen. Blir att lossa en från nån donatorbil och montera in alldeles intill takluckan för att förstärka taket.

2 1

Nu så, nu var de gjort plats uppe på loftet så man har fått lyfta upp att skrot som man lossat från bilen. Du vet dörrar, däck och all annan inredning… garaget börjar bli ganska rensat och fint, nu ska bara allt annat som ligger och skräpar plockas undan och städas.

Själv hatar jag att ha oordning, stökigt och jävligt. Jag vill ha ett fritt golv från skräp och annat som ska vara i vägen. Vill inte spendera stora delar med arbetstiden med att söka saker eller ha andra saker i vägen. Denna vecka kommer det nog bara bli ett besök eller 2 till i garaget för att städa och få ordning. sätta upp hyllor mm för att få rena arbetsytor inför nästa vecka. Då blir det att börja bygga jiggen… ser fram emot det som f*n, nu börjar det roliga arbetet… att få komma ett steg framåt då allting fram tills nu känts som förberedelser…

 

1 kommentar

Lämna ett svar