…going down to the garage, the only place i know.
Viker in i garaget, det är lördag morgon den 11/4. Lagom trött efter att jobbat fredag på kontoret, sen förbi garaget en vända och städa och stöka med annat smått för att sen jobba krog natten mot lördag. Så inte var det många timmars sömn, 10.30 ringer dom:
Dom :- Du vi viker av E4an nu mot ****, vi stannar här och väntar.
Jag :- Ah fan jag vakna just men ska bara dra på mig ett par kallingar och en snus så är jag påväg, jag är där på 15 min.
Idag ska dom hämta motor + låda. En gammal B21 som gått okända mil och en 4petad låda. Gick som en dröm när jag körde den så det är egentligen en skam att göra sig av med den, men för att göra plats för annat så.
Jag hade ju självklart inte lyckats få lös allt, saker hade rostat fast bra på tex bultarna på grenröret. Hade även avvaktat med att lossa lådan helt men efter en timmes skruvande så var grejerna lös, dags och lasta, få en slant i näven, vinka hejdå och fortsätta med mitt.
Jahapp, vad hade man kvar nu? Jo men resten va?
Dags att droppa instrumenten och allt annat tillhörande för att få en ren torpedvägg.
Vad gör vi, nu kör vi.
Började med instrumenten, efter åtskilliga bultar (högg varje bult jag såg) så satt den fortfarande fast. Smått frustrerad så satte ja näven i instrumenten och lutade mig mot den medans jag drog näven över ansiktet och undrade “va fan kan ja ha missat? Hur j*vla svårt ska de va egentligen?”.
Vad händer, den rör på sig? Jag kände mig som ett ufo, drog på mig handskarna igen, ryckte till i instrumentpanelen… *vipps*… så hade vi en lös instrumentpanel.
Efter lite mer skruvande o harvande så ja, då var de mesta väck helt enkelt. Börjar vara dags att backa detta förbannade kablage.
Jag vet ju att ja kommer med liten sannolikhet att använda samma kablage igen så, lika bra o rycka allt och få de överstökat.
Efter stund så låg det där på golvet, bara resten kvar nu… lika bra o ta framrutan nu så man har de mer eller mindre tomt där fram.
Matpaus, bara o acceptera att man är där man är o gör de man gör. Inget gym idag och de e ändå helg så ett litet cheatmeal fick sitta på sin plats. Luta sig mot däcktraven bakom sig och fundera, vad är nästa drag? Vad ska jag ge mig på nu tro?
Ja eftersom att jag gett mig på framrutan så var de väl lika bra att fortsätta kriga med clipsen och fönsterkittet. Rensa ramen så man har det rent och fint och den delen klar, terapiarbete om något. Sakta gick det, segt var det och tråkigt nå så förbannat men men de måste göras och ingen gör det åt mig.
Efter lite att ha varit lite ihärdig så låg dom där, inte alla för en del var så ruskigt sönderrostade så de va ett mirakel att ja ens fick loss flisorna som satt kvar men nu är rutramen ren…
…Eller ren och ren… sanning med modifikation. Det var bara den biten kvar då alltså.
2 minuter in med trissan så dog ju självfallet batteriet i borrmaskinen, bara att acceptera nederlag och gå vidare i livet. Plocka med en sladdjohan till nästa besök och nöta skiten ur plåten, jag vill se hur illa det är med plåten innan man beslutar om att kapa & svetsa eller om det är som med vissa människor o de funkar att lösa med spackel…
Då var det bara att rensa ur bilen, plocka tillbaka alla verktyg för dagen och återgå till vardagslivet.
Med majoriteten av all dynga samlad på en plats tills de att lagringsytan är rensad så får de stå bakom bilen. Man kan ju i vart fall med gott samvete åka hemmåt nu och tycka att man varit duktig i helgen.
Blir väl något spontanbesök under veckan, fortsätta lite smått för att se hur illa vissa områden är drabbade innan man beslutar om det blir en stor eller liten operation på respektive område.
Det som är kvar nu innan det är dags för jiggen är att droppa framvagnen och bakvagnen, loss med stötfångaren bak samt bensintanken. Sen har jag några månader med plåtarbete framför mig…