….dead.
Ah, har varit en tids uppehåll.
Sen 13e november 2015 för att vara exakt vilket gör det ca 5 månader sedan föregående uppdatering så om inget att så var det väl dags nu. Ganska precis där omkring i november hände det massa tråkigheter i privatlivet som gjorde att garaget stod helt stilla men nu i slutet på februari – början på mars har man som hittat tillbaka igen.
Man få väl passa på att tacka garagegrannen Alexander samt de som man delar garaget med som mobbat och varit på en om att man inte varit ute i garaget…. Vill ju få dem till o hålla käften så då va de ju bara o leta sig ut 🙂
Och inte var det de roligaste jobbet man hade framför sig men det var väl bara att börja, ingen lär göra detta åt mig…uppenbarligen.
Ah detta var på min “att göra” lista. Kapa bort mer plåt så man får en översyn av rambalken samt borra ut punktningen för framstolsinfästningen.
..inte motiverande jobb nånstans med tanke på rosten, vart studvis svårt att avgöra om det var grav rost i plåten eller en punkt som ytrostat.
Och i samma veva så måste ja koordinera in bytet av inre tröskeln tillsammans med golvet så allt sitter “typ” som det ska sen 😉
För bitvis så är den riktigt trött.
Vinkel-Johansson var framme sen så vips så såg man betonggolvet i garaget mer och mer…bilen började kännas som en Opel från 70-80 talet: “Köp en Opel bli belåten se naturen genom plåten”.
Coverwork. Med vad som ska hända näst så behövdes hålrum täckas för så gott som de gick, inte för att skydda insidan, snarare allt annat i garaget….
…från dam. Nöden är lösningarnas moder säger dom. Jag behövde rengöra hela balken men hade inget bra sätt att göra det på. Så en trasig svetshjälm, silvertejp, punktblästerpistol och en industridammsugare fick tillsammans med lite presenning och håltäppning lösa problemet…. nedan följer en 6 sekunders film på spektaklet.
Rätt smidig lösning ändå 😉
Sakta men säkert så började plåten uppenbara sig, eller rosten visa sin frånvaro…. det funkade.
Lite stagning för att bibehålla balken hyfsat iaf där den ska vara. Tror inte bilen kommer att skena snett bara för att denna rambalk avviker med en millimeter eller 2 åt något håll men ändå.
Lite mer järnskrot undertill för att hjälpa till med det ovan nämnda, sen var det dags att börja kapa upp, skapa till, punkta dit.
Kom
Såg
Måttade upp för att byta resterande…
Då var de bara att bränna på
Hyfsad genombränning
Äh man få va nöjd med resultatet med tanke på vilken klåpare som är framme.
Men en sak har jag lärt mig, ALDRIG mer att ja byter såhär mycket plåt i en rambalk igen.
Nästa gång köper jag en eftermarknadsbalk och dunkar dit den istället. Sjukt mycket enklare och man kan grunda med epoxygrund innan, lägga på Volvos svetsprimer och ha gott om gods att punkta ihop allt med igen… som sagt… aldrig igen, speciellt inte när en ny balk kostar några hundra bara.
Nu fortsätter resan, inre tröskeln skall bytas ut, behöll en liten del bara för att ha som riktmärke när inpassningen av den nya biten skall ske..
Just fan, måste ju slipa ner samt svetsa igen hålet i domkraftsinfästningen oxå så ja kan epoxygrunda ovansidan samt lägga på svetsprimer så den biten är klar inför att golvet åker på igen. Varför Epoxygrund oxå?
Jo, för när ja lämnar in den på blästring så vet jag inte exakt hur bra de kommer att komma in mellan golv och domkraftsinfästningen för att blästra och grunda så… då gör jag detta så att säga, förebyggande. Kommer troligen att grunda plåten delvis med epoxy oxå innan den svetsas fast….
När vi ändå är ute och erkänner misstag så är detta något jag ångrar, fattar inte hjärnsläppet som måste ha varit… rostskydd… när jag VET att jag ska epoxygrunda.
Gissa vem som senare fick blästra ALLT igen.. men ja plåtade inget av det pågående arbetet, det får räcka dessa bilder som kommer en liten stund med röd rostskyddsfärg på sig.
Inpassning av sidobalken medans ja kan (ja jag fick blästra om den f*n oxå).
Nu började dock ett annat projekt, mätning och inpassning av balk för växellådan. Stjärnan har ju bytt all plåt där denna normalt skruvas så… men det gick hyfsat bra faktiskt. Lite dubbelcheckande av mått, provmonteringar och utvärderingar så kunde ja konstatera att balken för växellådan inte kunde sitta rakare.
Har som sagt inte uppdaterat på ett tag och sedan jag återvände till garaget så har det blivit några kvällar utan att jag uppdaterat så detta är väl en form av summering av arbetet från dess till nu… så några sena nätter har det blvit.
Medans man fick vänta på leverans av detta så fick man ju sysselsätta sig med allt möjlig annat i garaget.
Till exempel gänga om hål där svetsloppor valt att hoppa ner och bosätta sig…
Slipa och fixa sånt där som man måste fixa ändå så det är väl lika bra att passa på nu när man har tiden till övers 🙂
Eller varför inte börja på att måtta in och forma golvet som man skall dit med.
Vi skall ju byta ut kompressorn som vi har stående uppe på loftet, eller fastighetsägaren rättare sagt. Men vi behöver flytta på vårat skrot som vi har där uppe så han kommer ut med den gamla och in med den nya. Så det var väl ypperlig läge att gå igenom vad jag har och vad som saknas…
Minns du att ja nämnde att ja fick blästra igen pga min egen klantighet?
Hyfsat vart det, iaf så pass att man kunde överväga att maska upp rambalken och slänga på epoxygrund. Kommer bild på det färdiga resultatet sen…
….men nu ska ja spendera en vecka i backen med familjen, prova och se om man fortfarande kanske kan jibba och hoppas att man inte bryter något… 🙂
Påskhälsningar från Västerbottniska fjällen, Hemavan 🙂